Kartka z kalendarza

IV, V, VI edycja - lata 2012 - 2014

 

Mamo, Tato pij wodę

 

W kolejnej edycji programu trwającej od lutego do czerwca 2014 roku uczestniczyły dzieci z Oddziałów II i III. Zajęcia w obu oddziałach miały na celu zaznajomienie dzieci  z właściwościami fizycznymi wody oraz uzmysłowić im, że woda mineralna jest zdrowsza niż woda z kranu. Przeprowadzono eksperymenty, dzięki którym dzieci dowiedziały się ile wody znajduje się w ich organizmach i jak się przemieszcza. Zabawy ruchowe organizowane były z użyciem butelek, szarf oraz kolorowych kółek. Zarówno przed zajęciami jak i po dzieci chętnie piły wodę a szczególnie spragnione były po zabawach ruchowych. W trakcie zajęć dzieci zostały zapoznane z I, II i III wodną zasadą Zdrojka oraz chętnie i estetycznie kolorowały ilustrację przedstawiające te zasady. Zorganizowano również zabawę dydaktyczną uczącą określania występowania wody przyrodzie za pomocą Karuzeli pomysłów. Dzieci przypomniały również piosenkę z IV edycji „Posłuchaj mamo, pamiętaj Tato” skomponowanej przez wych. III oddziału  p. Ewę Kwiecień. Dzieci otrzymały również zadania domowe do wykonania wraz z rodzicami w domu. Zajęcia  miały poszerzyć wiedzę dzieci na temat wody oraz stanów, w jakich występuje. Eksperymenty pozwoliły dzieciom zrozumieć,  iż lód to też woda. Zrozumiały również w jaki sposób woda paruje i skrapla się. W oddziale II zaprezentowano parowanie wody na szklance umieszczonej na czajniku z gorącą wodą. Ponadto zostały przeprowadzone zabawy ruchowe z wykorzystaniem instrumentów muzycznych, szarf, kółek od sersa. Przeprowadzono też zabawę z chustą animacyjną do muzyki Grieg’a Poranek. Zostały również zapoznane z wierszem zachęcającym rodziców do picia wody. W II oddziale dodatkowo dzieci malowały farbami kropelki wody do spokojnej muzyki. Eksperymentowały również tworząc bąbelki na wodzie za pomocą rureczek plastikowych. Zajęcia sprawiły, iż dzieci pogłębiły wiedzę na temat parowania wody. Eksperymenty z łyżeczkami oraz różnymi cieczami  i opowiadanie uzmysłowiły dzieciom, że woda po wysiłku fizycznym, zabawie lub w wysokiej temperaturze wyparowuje więc należy ją uzupełniać. Dzieci chętnie piły wodę przed w trakcie i po zabawie przejęte tym, że woda wyparowała z ich organizmów. Następnie chętnie uczestniczyły w ćwiczeniach ruchowych rozwijając swoją sprawność fizyczną. Przeprowadzono również zabawy ruchowe ze śpiewem tj. Dwóm tańczyć się zachciało, Magiczna liczba 7 oraz Labada. Aby odpocząć dzieci wyklejały medal kawałkami materiału oraz kolorowały szablon. W oddziale II dodatkowo tworzono „jeżyka” z torebki plastikowej wypełnionej wodą, przebijając go obserwowano kapiące kropelki wody oraz witano się  z wodą zanurzając w niej ręce. Dzieci na zakończenie nauczyły się wierszyka Zdrojka na pamięć oraz nakleiły na ubraniach odznaki Wodnych mistrzów.

 

                                Wiersz Pij wodę  autorka: Ewa Kwiecień

 

                                     Wstając rano wodę pij,

                                    abyś zawsze zdrowy był.

                                     Radość, siłę żeby mieć

                                      Po zabawie wypij też.

                                  Przed snem szklankę wody weź

                                    Byś miał sny niezwykłe też.

                    

 



V EDYCJA (2013/14)

 

   W programie „Mamo tato wole wodę” wzięły udział dwa oddziały z Przedszkola Publicznego w Luszowicach. Nauczycielki postanowiły i w tym roku z pomocą Zdrojka przekazać dzieciom cenne wskazówki na temat zdrowego trybu życia. Tak jak w ubiegłym roku, postawiono na poprawę jakości spożywanych posiłków oraz napojów przez dzieci i ich rodziców. Bardzo szybko wychowawczynie oraz panie kucharki zauważyły efekty pracy Zdrojka, w postaci znikających z talerza warzyw i innych pełnowartościowych składników. Zanim przystąpiono do realizacji podstawowych zadań konkursowych, w obu grupach przeprowadzono zajęcia wprowadzające w tematykę programu. Podczas ich trwania wykonywano doświadczenia z wodą w grupach, utworzono mapę pojęciową “Do czego potrzebna jest woda?", szukano odpowiedzi na pytanie problemowe: “Woda to nasz skarb -jak o niego dbać?" metodą burzy mózgów, wykonano doświadczenia z filtrowaniem wody, eksperyment z barwieniem kwiatów, rozmawiano ta temat opowiadania “Jedna srebrna kropla", ilustrowano treść opowiadania pt. “Wędrówka kropli wody" przez pisanie na plecach drugiej osoby metodą masażyków, malowano farbami tęczę, a także wykonano eksperyment badający zjawisko tworzenia się chmury.

   W obu oddziałach przedszkolnych, podstawowe trzy zajęcia pt. „Wolę wodę bo daje życie”, „Wolę wodę, bo daje siłę i zdrowie” oraz „Wolę wodę, bo jest bezcenna”, realizowano w grudniu 2013r. Podczas tych zajęć wychowawczynie zapoznały dzieci z postacią Zdrojka oraz zorganizowały kącik pragnienia który zapewniał stały dostęp do wody niegazowanej „Żywiec Zdrój”. Kącik ten ubogacono o modelowy talerz żywienia oraz tablicę pragnienia na której systematycznie odnotowywano punkty za wypity kubek wody. Miejsce to w każdej z sal cieszyło się ogromnym powodzeniem, zwłaszcza po każdej aktywności fizycznej oraz przeczytanym liście od przyjaciela „Zdrojka”. Wszystkie dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zabawach ruchowych aktywnie realizując cele programu. Aby zobrazować wychowankom najważniejsze informacje dotyczące np. oczyszczania wody wykonano kilka doświadczeń. Dla pełniejszego efektu prowadzonych zajęć użyto również szereg kolorowych plansz na temat wykorzystania wody w przyrodzie, otoczeniu, życiu codziennym, a także przedstawiających zdrowe i niezdrowe produkty żywnościowe. Po każdych zajęciach organizowano quiz z nagrodami, sprawdzający zapamiętane informacje z przebytych zajęć. Dzieci pełne zaangażowania, wykonywały również ciekawe i bogate w szczegóły prace plastyczne. Podczas realizacji programu, uwagę dzieci skupiono na prowadzeniu zielnika w którym dbano o nawadnianie roślin oraz opiekę nad przedszkolnym akwarium z rybkami. Dzieci regularnie obserwowały życie podwodnych stworzeń i ich środowisko wodne. Każdego dnia realizacji programu przedszkolaki uczyły się i śpiewały autorską piosenkę wychowawczyni Ewy Kwiecień pt. „Posłuchaj mamo, pamiętaj tato” zawierającą tekst o wodzie i jej pozytywnym wpływie na zdrowie człowieka, który brzmi następująco:

 

1. W naszym przedszkolu jest wesoło,

rozbrzmiewa ciągle głośny śpiew,

spacery z panią to przygoda,

przyrody wciąż słyszymy zew.

 

Ref. By zdrowym zawsze być należy wodę pić

Posłuchaj mamo, pamiętaj tato

Źródlana woda ta, orzeźwia, siłę da

By dzieci rosły wciąż każdego dnia/2x


 

 

IV EDYCJA (2012/13)

 

Zdobyliśmy patronat programu edukacyjnego „Mamo, Tato, wolę wodę!” i przeszliśmy do II etapu konkursu. 

 

Nauczycielki grup - 3-4-latków i 5-latków wraz z panią Dyrektor promowały prawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci i dorosłych. W trakcie trwania realizacji programu przeprowadziły zajęcia edukacyjne na temat wody, zapewniając dzieciom stały dostęp do odpowiedniego typu wody pitnej w sali każdej grupy przedszkolnej, w której odbywały się zajęcia. Zaplanowały one również cykliczny program opierający się na aktywności fizycznej. W ramach tego cyklu 2 – 3 razy w tygodniu regularnie prowadziły zajęcia ruchowe. Nauczycielki podczas tworzenia programu zostały zainspirowane zabawami ruchowymi zawartymi w Programie edukacyjnym na rzecz promowania prawidłowych nawyków żywieniowych Mamo, tato wolę wodę ujętych w poradniku dla nauczyciela. Pomocne były również zestawy ćwiczeń i zabaw ruchowych zamieszczonych w przewodnikach dla nauczycieli należących do materiałów dydaktycznych z serii  Kuferek Czterolatka oraz  Kuferek Pięciolatka wyd. Juka. Podczas zajęć, które miały na celu rozwijanie aktywności fizycznej dzieci wykorzystano: woreczki, szarfy, baloniki, kółka, butelki wody, piłeczki, pojemniki, instrumenty muzyczne itp. Wszystkie dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zabawach ruchowych aktywnie realizując cele programu. Nauczycielki poprzez ćwiczenia uświadamiały dzieciom korzyści płynące z regularnego zażywania ruchu dla zdrowia człowieka. Zabawy i ćwiczenia ruchowe przysporzyły dzieciom wiele radości, satysfakcji z wykonanego zadania a także uczyły zdrowej rywalizacji, wspólnego i zgodnego działania  w grupie oraz pokonywania bariery lękowej przed nowym i nieznanym zadaniem. Po wykonaniu każdego ćwiczenia ruchowego dzieci uzupełniały poziom wody w organizmie poprzez chętne picie  źródlanej wody mineralnej niegazowanej Żywiec Zdrój. Program Mamo, tato wolę wodę był realizowany: w grupie 5 – latków w terminie od 3 – 7 grudnia natomiast w grupie 3 – 4 – latków od 26 listopada do 7 grudnia 2012 roku.